Als ambulant begeleider passend onderwijs kom ik al jaren op scholen en kijk ik met leerkrachten en docenten hoe ze beter af kunnen stemmen op de leerlingen met speciale onderwijsbehoeften. Ik merkte dat in deze gesprekken steeds meer elementen gebruikte vanuit de speltherapie, bijvoorbeeld het gebruik van metaforen om iets te verduidelijken. Vanuit dit gegeven heb ik dit aanbod ontwikkeld:
Doelgroep
Voor alle mensen werkzaam in het onderwijs!
Waar gaat het over?
Vraag je jezelf weleens af
- waarom die ene ouder jou nu telkens irriteert of juist onzeker maakt?
- wat maakt dat je die bepaalde collega het liefst wilt ontlopen?
- waarom je je zo tekort voelt schieten naar die leerling in je groep of klas?
- of je nog wel voldoende passie voor je werk voelt?
Zou je op een speelse, creatieve manier willen ontdekken waar je staat als professional, maar ook als mens in en ten opzichte van je werk? Wil je de kracht van spelbeelden en metaforen ervaren en de beweging die je zou willen maken, uit willen proberen in een veilige omgeving?
Kom dan een spelbeeld maken!
Na een korte introductie waarbij je de focus van je werkvraag verkent, ga je aan de slag. Je pakt spelmateriaal (playmobil figuren, dieren, auto’s, meubels, takjes, stenen etc) dat voor jou relevant is en maakt een spelbeeld in een bak op tafel. Samen gaan we erover in gesprek en breng je het spelbeeld in beweging door figuren te verplaatsen of materiaal toe te voegen of juist weg te halen. Een spelbeeld is krachtig, maakt gebruik van metaforen en zegt veel meer dan woorden.
Wat je nog meer moet weten
Ter voorbereiding is het goed om een werkvraag te formuleren. Waar zou je een antwoord op willen hebben? Wat zit je dwars? Waar lig je wel eens van wakker? Of juist: wat zou je wensen?
Praktische informatie
- Drie individuele sessies van anderhalf uur over periode van twee maanden.
- Data in overleg met Carla af te spreken.
- Locatie: Spelkamer in OBS Anne Frank, Ganzenwei 10, 4205 XD Gorinchem
- Kosten: € 400 excl. BTW per deelnemer
- Docent: Carla Roos, speltherapeut en pedagoog.