Vier seizoenen in de spelkamer

Van een Indian Summer naar de donkere dagen van het jaar.

Na een bijna Indian Summer waarbij we lang konden nagenieten van de prachtige herfstweken met voor mijn gevoel nog nooit zo lang kleurend blad aan de bomen gezien te hebben, zijn nu de donkerste dagen van het jaar aangebroken.

Donker, omdat de dagen kort zijn en ook nog eens grijs, alleen de temperatuur brengt me nog niet in de wintersfeer. Gelukkig staat er binnen een kerstboom en zorgen de lichtjes en het vuur in de houtkachel voor een warm gevoel. In deze tijd voelt het voor mij goed om naar binnen te keren, letterlijk en figuurlijk.

Naast alle terugblikken op het jaar 2015 die we komende weken voorgeschoteld krijgen in de media, kijk ik ook terug op hoe dit jaar voor mij verlopen is.

Een terugblik op een jaar waarin de plannen die ik had voor een eigen praktijk, ineens vorm kregen met mijn overstap van SPON naar EC-Rotonde in Gorinchem.

Inmiddels zijn we een jaar verder en hebben al meer dan vijftien kinderen en hun ouders via het samenwerkingsverband van EC-Rotonde of via mijn website de weg gevonden naar de spelkamer in Gorinchem.

Kinderen die in de knel gekomen zijn doordat hun ouders gescheiden zijn, een nare gebeurtenis hebben meegemaakt, gepest worden op school of net een zetje in de rug nodig hebben om beter in hun vel te komen.

Er is met van alles gespeeld: zo zijn er bergen verzet in de zandtafel, is er strijd geleverd met en tussen de ridders, hebben we van alles gekocht in het winkeltje, zijn er heel wat verfstreken op papier gekomen, zorgde de boksbal voor ontlading en ontspanning, werd er doelgericht op het dartbord gemikt en zorgde het tentje voor een veilig onderkomen.

Speltherapie kan pijn of verdriet niet wegnemen maar kan er wel voor zorgen dat het zichtbaar wordt waardoor het er ook mag zijn, benoemd en vervolgens zachter mag worden.

Doordat de pijn en het verdriet er mogen zijn komt er ruimte voor verwerking, voor nieuwe inzichten en voor nieuwe mogelijkheden.

Spelen heelt!

Gesprekken met de ouders en/of verzorgers ervaar als ik heel waardevol. Ouders en/of verzorgers zijn de deskundigen over hun kind en in die rol worden zij begeleid tijdens het speltherapeutisch proces van hun kind. Wanneer een kind extra zorg nodig heeft, ontstaat er bij de ouders en/of verzorgers een parallel proces en dit loopt niet altijd gelijk op met het proces van hun kind. Aandacht voor dit proces tijdens de begeleidingsgesprekken helpt en geeft ouders weer vertrouwen in hun ouderschap.

Een reactie van een ouder na een speltherapietraject:

“Stijn, (niet zijn echte naam) was bang in het donker. Huiverde als we door het bos liepen met de hond. En hij zag op tegen een schoolkamp waar hij anders naar uitgekeken zou hebben. De angst was een jaar geleden mild begonnen en was langzaam heviger geworden. We hadden al van alles geprobeerd maar niks werkte echt.

Met Carla hebben we een uitvoerig intakegesprek gehad. Ze heeft veel gehoord over Stijn en tegelijkertijd ons veel geleerd over angst. Dat intakegesprek was fijn en hielp ons om Stijn op een andere, betere manier te steunen.

In de periode daarna heeft Carla contact gehad met Stijn. Die gesprekken vonden plaats in zijn vertrouwde omgeving. Carla heeft met hem gekletst, getekend, het één en ander uitgelegd en met hem gekeken naar kleine stapjes richting verbetering. Stijn heeft die gesprekken als prettig ervaren.

Na twee ontmoetingen met Carla en een week of vier later heeft Stijn zelf besloten mee te gaan op schoolkamp. Hij heeft een heerlijk kamp gehad en zijn angsten lijken getemperd.

Dank Carla, voor je zorg en werk met ons en Stijn.”  

Afstemming met school geeft het kind ook extra steun. De contacten met de juf, meester, intern of ambulant begeleider zijn belangrijk en kunnen naast een goede overdracht net even voor een andere kijk op het kind zorgen waardoor op school de zorg- of ondersteuningsvraag positief verandert. Samen bekijken we wat het kind nodig heeft op school om de stap van therapie naar school te kunnen maken. Uiteraard, altijd in overleg met ouders en/of verzorgers.

In het nieuwe jaar hoop ik weer kinderen te mogen ontmoeten om in een gezamenlijk proces met ouders en/of verzorgers en professionals op zoek te gaan naar dat wat er letterlijk en figuurlijk speelt!

Een speels nieuwjaar gewenst!

Carla Roos

 

 

 

Over Carla Roos

Carla Roos, pedagoog en speltherapeut

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *